De Nieuwste Blokker

Project Info

Project Description

Waanzinnig goed wat Blokker wil doen om weer een speler van betekenis te worden zoals dat vorige eeuw nog het geval was. Geen halve maatregelen maar rigoureus het roer omdat het anders echt een zinkend schip is. Ik zou willen zeggen “eat your hart out” alle private equity en beursgenoteerde bedrijven.  Met deze vorm van lef is een onderneming op de midden en lange termijn gezond te maken. Geen kleine stapjes en volledig ingecalculeerde risico’s die tot niets leiden, maar er op en er over. Genoegen nemen met geen of veel minder winst, om hier over een paar jaar dubbel en dwars van te profiteren.

de nwe blokker 2

 

De stap om te gaan voor grote merken is in zeker zin een logische omdat er eigenlijk geen echt midden segment meer is, door de continue prijsdruk en de devaluatie van de markt door de discounters. Het  gat dat V&D achter laat, kan Blokker nu gaan vullen. Met deze stap kan Blokker het evenwicht herstellen tussen kwaliteit en discount. Niet alle klanten zijn op zoek naar de laagte prijs en daarmee ook de laagste kwaliteit. Door deze keuze van Blokker is er ook werk aan de winkel voor de merken. Ik heb dit al eerder aangestipt in een blog. Zij moeten zorgen dat er ook innovatiekracht getoond gaat worden zodat de consument geprikkeld wordt om zijn blik te verbreden. De merken moeten de kans grijpen om op deze manier uit een eindeloos prijsgevecht te komen. Laten ze het geld weer investeren in echte innovatie in plaats van alleen het goedkoper kunnen produceren.

 

Dat Blokker ook zijn echte eigen merk gaat ontwikkelen is ook logisch. Zo wordt de onderkant voor een deel afgedekt, zonder dat hiervoor de mindere merken binnen gehaald moeten worden. Kunnen ze ook eindelijk stoppen met de wildgroei aan fancy labels in het assortiment. Wat ook nog een mooie bijkomstigheid voor de lange termijn kan zijn, is dat als de merken achter blijven met hun vernieuwing, Blokker zelf stappen voorwaarts kan zetten om toch zijn klanten te kunnen bedienen.

De consument zal in eerste instantie nog wat moeten wennen aan de omnichannel benadering, maar  deze aanpak is de enige mogelijkheid voor de toekomst. Een klant oriënteert  eerst online en koopt het daar dan ook of gaat naar de winkel waar dan door dat laatste zetje sfeer en service de aankoop daar zal plaats vinden. De klant zal er ook aan wennen dat niet alles altijd gelijk mee naar huis kan worden genomen, maar een dag later thuis bezorgd wordt.  Door de juiste combinatie tussen de aanwezige artikelen en de online longtail, zorg je er eigenlijk voor dat de klant bijna alles bij je kan kopen.

de nwe blokker 5

Zelf ben ik benieuwd hoe het onderdeel service ingevuld gaat worden. Duidelijk is wel dat het noodzakelijk is om het toch niet altijd enthousiaste verkooppersoneel. om te scholen tot gepassioneerde en kundige verkopers. Als ze daar in slagen bij Blokker, zullen ze er heel snel een schare aan fans bij hebben. Het bieden van informatie op een toegankelijk en passionele manie,  is een van de redenen waarom consumenten nog in een stenen winkels kopen.  Ook voor Blokker zal dit een lastige omslag blijven, mede omdat het hier om mensen gaat die jaren gewend zijn geweest dit anders te doen. Ondanks dat de huidige tijd om een andere benadering vraagt, zal dit voor hen een enorme verandering zijn. Het management op de winkelvloer en daar boven, hebben hierin een bepalende rol. Als zij het Nieuwe Blokker gevoel, ze noemen het zelf “Blokker Kracht”,  niet uit kunnen stralen dan gaat dit ook in de winkels niet lukken. Je hebt immers alleen slechte leiders en geen slechte soldaten.

 

De winkel zelf is open en toegankelijk waardoor het maken van een keuze weer eenvoudiger wordt voor de consument. De volgestouwde winkels met een overvloed aan assortiment hebben hun beste tijd echt gehad. De consument heeft geen geduld meer om langdurig te zoeken maar wil direct vinden waar voor hij binnen komt. Lukt dat onverhoopt niet, dan kan de klant altijd nog online verder. Dit was bij de oude nieuwe winkels van Blokker duidelijk nog niet het geval en op dit vlak hebben ze dus snel geleerd en geschakeld. De artikelen geven kleur in plaats van de presentatie meubels. Het merken portfolio lijkt nog niet helemaal op orde om nu al van een echte merken retailer te spreken, maar ik heb er vertrouwen in dat dit de komende maanden en zeker in het najaar goed gaat komen. Ik kan me ook voorstellen dat sommige merken nog een beetje met argus ogen naar Blokker kijken maar dat zal na afgelopen vrijdag wel anders zijn. Het zou zo maar het laatste zetje kunnen zijn om toch aan boord te komen, mits passend bij hun eigen propositie. Maar om te blijven denken dat er geen nieuw midden te creëren is in Nederland, dan gaan zij de boot toch echt missen.

 

Zijn er dan geen onderdelen binnen de Nieuwe Blokker die niet goed zijn? Vast, maar laten we dit soort initiatieven eerst steunen in plaats van ze op voorhand al af te branden. De klant zit te wachten op bereikbare en grootschalige vernieuwing om weer leuk te kunnen shoppen.  Dit hebben zij de afgelopen jaren toch wel duidelijk laten blijken want er zijn niet voor niets zoveel retailers omgevallen. Zelf kom ik veel te weinig grote partijen tegen die eigenlijk het lef tonen van kleine ondernemers en gewoon doen. Het dood rekenen en beredeneren van nieuwe initiatieven is zo makkelijk, maar brengt de retail niet waar de consument behoefte aan heeft.

de nwe blokker 4